18 Eylül 2014 Perşembe

ELİNE TORNAVİDA ALMAMIŞ MÜHENDİSLER

Aşağıdaki yazım, sanki bilgisayar bilimlerinin meslek içi bir konusu ile ilgiliymiş gibi görülebilir. Ancak aslında herhangi bir alanda mesleki eğitim ve öğretim alan herkesi kapsayan, ciddi bir soruna işaret etmektedir. Bu nedenle gönül rahatlığı ile okuyabilirsiniz:

   Sık sık hem de bilgisayar mühendis adaylarından gelen şu soruyla karşılaşıyorum ve her defasında ruhen çöküyorum: "Mezuniyet aşamasındayım, proje yazacağım ama hiçbir programlama dili bilmiyorum, ne yapayım?"

  Belki bana kızacaksınız, güceneceksiniz ama söylemek zorundayım doğru bildiğimi. Bu ülkede maalesef eline tornavida almamış mühendisler üretiliyor. Bu şu demek: Aletleri ile haşır neşir olmamış fakat teoriyle yüklenmiş bir mühendisler zümresi oluşuyor. 

  Mezun olup da işbaşı yaptığında klavyede Shift tuşunu bilmeyenlere denk geldiğim için söylüyorum. Neden bilmiyorlar, tanımıyorlar aletlerini? Çünkü mesleklerinin aşkı çekmemiş o branşa kendilerini çoğu kez. Puanlarıyla alabilecekleri en çok sosyal statü, karizma ve yaşam standardı getireceklerini umdukları ama geçmişini, geleceğini, kendileriyle uyumunu çok da irdelemedikleri bölümleri seçip, kazanmışlığın hatırına okunuyor genellikle. 


  Tıbbı kazanan eğer zar öbür yana yuvarlansaydı hukuğu da, mühendisliği de pekâlâ okuyuverirdi. Bundandır ki, iş hayatında çoğu mutsuzdur işinde, zorakidir eforu, asgari yapması gerekenlerin dışına çıkmayı rüya dahi etmez, inovatif bir atılım hak getire. 

   Mesleğinde mutsuz insanın yaptığı da doğrusu, kimseyi mutlu etmez. Bitirme projelerini dahi para karşılığı, eli değmeden yaptıranları görüyorum. Bunlara göz yuman, anlayamayacak kadar henüz hocalığın vasıflarına haiz olamamış akademik kişilikleri ise yadırgıyorum ve bu ülke için yapabilecekleri en büyük kötülüğü yapmakla, görevlerini açıkça suistimal etmekle itham ediyorum. 


  Yazılım dili de bir yazılımcının, bilgisayar bilimleri ile ilgili öğrenim gören tüm mühendislik öğrencilerinin tornavida gibi en temel aletidir. Bir sürü çeşidin içinden ilgi alanınıza uygun hiç olmazsa birini layığıyla kullanmayı bilmeden mezun olmak, akla zarar bir durum. Python, Java, C ve versiyonları, Pascal ve Delphi gibi versiyonları, hiç olmazsa Basic ve versiyonlarından biri yakın olmalıdır bilişim dünyasının müstakbel adaylarına. Aksi halde soyut düşüncenizi nasıl somutlaştırabilirsiniz, hep hayali kalır. Gelecekte analiz, tasarım gibi konularda çalışılacağı düşünülse bile, programlama dili bilgisinden yoksun haldeyken, topal ve kör bir iş çıkarmış olursunuz. Adı üzerinde dilden bahsediyoruz, iletişebilmek için sesle veya hareketle konuşabilmeniz gerekir, bir şekilde. 

  Söz dönüp dolaşıp aşka gelir: İçine düşülmemiş aşk ile oyun oynayan, rol yapan insanlar cumhuriyetidir, mesleki hayat. En azından siz olmayın.

Cem TURAN

1 yorum:

  1. Günümüzde İstanbul'da kişi başına 1,5-2 kg. günlük çöp düşmektedir. Çöp kovalarımız bizler gibi obezleşti. Haydi gelin el ele verelim normale döndürelim çöp bidonlarımızı. Daha az tüketelim,daha az çöp çıkaralım. Geçmişte hangi evden daha az çöp atılırsa o evin kızını alırlarmışki israf azdır diye...Sade yaşam ne güzel...Ona dönelim mi?

    YanıtlaSil